ROCA News

Supliment ROCA Ziarul Financiar - Interviu Nicolae Kovacs, CEO Romcargo

„Oamenii sunt cel mai important activ atât în viață, cât și în business. Trebuie să te înconjori constant de oameni mai buni decât tine, altfel nu ai cum să evoluezi.”

Nicolae Kovacs a ajuns în Romcargo în 2019, la un an după ce se alăturase echipei ROCA în calitate de reprezentant permanent al unuia dintre acționari și ca membru în investment board.

Criza financiară din 2008, luată la pachet cu evenimentele care s-au  succedat după aceea. Momentul-cheie din cariera celui care are astăzi în mâini un business de peste 13 mil. lei și o echipă de 90 de oameni. Pentru Nicolae Kovacs, CEO al Romcargo Maritim, cel mai mare operator portuar din România, acei ani au fost cea mai bună și cea mai grea școală de antreprenoriat, una care însă l-a ajutat mult să crească. Aproximativ un deceniu mai târziu, o altă „școală” predă lecția supraviețuirii și a dezvoltării. Ea poartă numele pandemiei de COVID-19 și continuă să-și cizeleze „elevii“. „Din perspectiva Romcargo, pandemia a afectat livrările de mașini și, automat, și pe noi, volumele operate de Romcargo scăzând semnificativ, în condițiile în care costurile fixe continuau să se acumuleze. Am înțeles că trebuie să restructurăm contractele noastre, astfel încât să avem o structură mai flexibilă și
mai bine adaptată la impredictibil“, spune Nicolae Kovacs, aceasta fiind, din punctul lui de vedere, lecția de business pe care a adus-o anul 2020.

Cât despre 2021, tinde să fie rezervat și cu unele emoții referitoare la zona macro, din punctul de vedere al legislației și al fiscalității, deoarece se așteaptă la un an cu schimbări de fiscalitate care vor afecta negativ economia.

Romcargo Maritim este principalul operator portuar dedicat Ro-Ro (Roll on - Roll off) dinportul Constanța și gestionează circa 70% din fluxul maritim al Dacia, deservind o industrie care produce 7% din PIB-ul țării. În toamna anului 2019, când a fost preluată de ROCA, Romcargo se afla în insolvență, contractul de închiriere semnat cu Portul Constanța urma să expire în mai puțin de doi ani, iar compania se confrunta cu mari dificultăți de respectare a obligațiilor curente.

„Am reușit împreună să facem Romcargo să redevină o companie stabilă, reintegrată în circuitul economic cu doi ani mai repede decåt termenul stabilit prin planul de reorganizare, fără nicio datorie restantă, cu menținerea tuturor locurilor de muncă și cu o perspectivă de operare în port de cel puțin 33 de ani, iar portofoliul de clienți a fost extins“, sintetizează Nicolae Kovacs.

Mai mult, s-a demarat procesul de adâncire a apei în dana operată de Romcargo de la 7 la 9
metri, iar cheiul este în proces de a fi consolidat. Odată finalizate, aceste demersuri vor permite Romcargo Maritim să acosteze nave mai mari în terminalul propriu, eliminånd costuri inutile cu închirierea altor dane cu adâncimi mari pentru
operarea curentă.


În Romcargo, Nicolae Kovacs a ajuns în 2019, la un an după ce se alăturase echipei ROCA în calitate de reprezentant permanent al
unuia dintre acționari și ca membru în comitetul acționarilor. Anterior, vreme de trei ani, activase în consultanță, în zona de real-estate. „În 2019, am identificat Romcargo ca o oportunitate, având în vedere tipul de companie care deservește o industrie strategică.
Negocierea și semnarea tranzacției au reprezentat o provocare ce a durat mai multe luni, având în vedere că Romcargo era în insolvență la momentul respectiv și principalele contracte comerciale erau aproape de final.“


Urmând misiunea ROCA, „Skin in the game“, în 2020 a preluat poziția de CEO la Romcargo, cu obiectivul clar de a restructura compania. A fost omul potrivit la momentul potrivit, adică întruchiparea unuia dintre principiile care îl ghidează în business, acela că
oamenii corespunzători trebuie să ajungă în pozițiile relevante, din care să elaboreze strategii și să le implementeze eficient și cinstit.
„Merg mereu pe clasicul principiu „People, Strategy, Execution, Cash“ (the Rockefeller Habits), peste care se adaugă un strat de „fairness“ (onestitate - trad.). Oamenii sunt cel mai important asset (activ - trad.) atât în viață, cât și în business, iar eu consider că trebuie să te înconjori constant de oameni mai buni decåt tine, altfel nu ai cum să evoluezi.“ De altfel, el însuși a procedat așa. Și-a început cariera în domeniul bancar, în care a lucrat pentru o perioadă relativ scurtă, dar intensă. A fost etapa în care a înțeles cum funcționează diverse sectoare de business din țară.


În 2007, a luat calea antreprenoriatului cu un business de consultanță, care era axat în special pe asistarea clientului în accesarea de finanțări de tip debt și equity pentru proiecte de realestate. Criza financiară din 2008 i-a afectat profund activitatea, băncile fiind reticente și extrem de selective în a mai finanța real-estate în momentul respectiv, când bilanțurile lor erau deja încărcate de credite neperformante.
„În 2008, am început să colaborez cu un jucător major de pe piețele de real-estate, financiară, media, FMCG, unde am ocupat
diverse poziții de conducere, în special în zona financiară.“ Și așa a continuat dezvoltarea profesională, care s-a adăugat celei personale, un traseu care i-a adus doi copii, o pasiune pentru golf și o poftă nestăvilită pentru călătorii.


Criza din 2008 și cea din 2020 au contribuit deci la formarea omului de business Nicolae Kovacs de astăzi. Care va fi următoarea?
„Cred cu tărie că următoarea criză majoră din deceniile viitoare va fi cea climatică. Vreau totuși să cred că pandemia a ajutat cumva la «Însănătoșirea» parțială a planetei, prin reducerea temporară a nivelului poluării“, spune Nicolae Kovacs.
Iar aceasta nu este singura „oportunitate“ adusă de pandemie. Deși toată lumea știa că digitalizarea este viitorul în majoritatea afacerilor, pandemia a forțat accelerarea procesului de implementare, inclusiv la nivelul Romcargo. Pentru că orice rău are și o particulă de bine. Nicolae Kovacs, CEO Romcargo 

Nicolae kovacs, CEO romcargo